De autowereld is altijd een drijvende kracht geweest bij het zoeken naar verbeteringen van de corrosiebestendigheid. Het staal dat in de jaren zestig werd gebruikt en met ijzerfosfaat en meer dan 6 lagen verf werd behandeld, is in de jaren tachtig veranderd in zinkfosfaat. Met het verschijnen van met zink beklede metalen in de jaren '90 en een zinkfosfateertri-kation (Zn-Ni-Mn) is de garantie van bescherming tegen corrosie momenteel meer dan 10 jaar.
De automobielsector omvat carrosserie en accessoires (ruitenwissers, velgen, schokdempers, enz.).

Momenteel valt de autowereld onder de REACH-wetgeving die alle zware metalen verwijdert. Om een optimale bescherming te garanderen worden carrosserieën behandeld met nieuwe procédés en verschillende lijnen hebben gekozen voor de silaanchemie als alternatief.
Soorten metalen :
- Koudgewalst gegloeid staal
- Gegalvaniseerd staal: elektrolytisch verzinkt en continu thermisch verzinkt; standaardlegering met een dikte van maximaal 10 µm en zink/aluminium/magnesiumlegering
- 5XXX en 6XXX aluminiumlegeringen (carrosserie)