Bij de thermische sproeitechniek wordt met hoge snelheid en hoge temperatuur een poeder op het te coaten oppervlak gespoten. Van de verschillende varianten van thermisch spuiten wordt algemeen aangenomen dat alleen met de HVOF-technologie (High Velocity Oxygen-Fuel) coatings kunnen worden verkregen met voldoende hechting en dichtheid om de harde chroomlagen op een correcte wijze te vervangen. Deze technologie wordt gekenmerkt door een "gemiddelde" draaggastemperatuur (nog steeds rond de 3000°C!) en een zeer hoge snelheid (800m/s). Met dit procedé kan een zeer breed scala van coatings worden aangebracht. In de context van hardchroomvervanging zijn de meest voorkomende coatings wolfraamcarbide, afgezet met een kleine fractie metaalbindmiddel, meestal op basis van kobalt. Dit type coating heeft in sommige toepassingen, zoals landingsgestelassen, hard chroom al bijna volledig vervangen. Deze oplossing is ook gevalideerd voor gebruik als beschermlaag voor cilinderstangen of industriële cilinders, met name in de grafische industrie. De door HVOF afgezette carbidelagen hebben een uitstekende slijtvastheid, in het algemeen beter dan die van chroomlagen. Net als bij chroom wordt de slijtvastheid beperkt door de afdichtingsfouten van de laag. Door het sterk gerichte karakter van het spuiten is deze techniek bijzonder geschikt voor de behandeling van onderdelen met een vrij eenvoudige geometrie. De technologie is vrij gevoelig voor de kwaliteit van de voorbereiding van het oppervlak, aangezien een slechte voorbereiding kan leiden tot verlies van hechting. Er is op gewezen dat bij thermisch spuiten geen afvalwater ontstaat.
